De ‘like’ op Facebook krijgt binnenkort gezelschap van nieuwe opties. Chris Cox, een vertrouweling van Mark Zuckerberg en ambassadeur van Facebook, is het brein erachter.
Niets is zo herkenbaar aan Facebook als de opgestoken blauwe duim. Belangrijker nog, de duim is een van de motoren achter het verdienmodel. Dagelijks klikken de meer dan 1,6 miljard gebruikers in totaal zo’n 6 miljard keer op een like-knop.
Al die data samen geeft een goed beeld van wat mensen liever wel of niet zien. En zo berekenen algoritmes wat je elke dag – of vijf keer per dag – te zien krijgt in je nieuwsoverzicht.
Love, haha, wow, sad, angry
Maar de duim krijgt gezelschap. Niet, zoals veel gebruikers al jaren willen, van een unlike-knop. Want een aanslag of ongeluk kun je niet ‘liken’. Hoe druk je dan je steun uit? Binnenkort komt Facebook Reactions naar jouw smartphone. Dan kun je, naast liken, ook andere emoties uitdrukken: love, haha, wow, sad en angry. Alle vergezeld van een bijpassende emoji.
Cox trapte het heilige huisje vorig jaar omver. Hij is Chief Product Officer bij Facebook en overziet wat ze in Menlo Park 'de grote blauwe app' noemen. Bloomberg Business schreef een lijvig verhaal over de totstandkoming van de nieuwe knoppen en de rol van Cox daarin.
De productleider vertelde zijn goede vriend Mark Zuckerberg over het plan om 'iets aan de like' te doen. Zuckerberg: "Ja, ga je gang. Succes, want dit is een lastige!"
Anti-Zuckerberg
Cox is in veel opzichten een anti-Zuckerberg. Waar de mede-oprichter nerdy en verlegen overkomt, is Chris Cox bijna flamboyant. Hij is modieus en heeft de vrolijkheid 'van iemand die weet dat hij mooi is', schrijft Bloomberg. Cox werd de eerste manager personeelszaken nadat Facebook hard groeide en ineens 100 mensen in dienst had. Zelf vierde hij recent zijn tiende 'Faceversary', de tiende verjaardag van zijn tijd bij het sociale medium.
Correctie: medium. Volgens Cox is Facebook geen 'sociaal medium' meer, maar een echt mediabedrijf. Want al die nieuwsverhalen die in je feed langskomen, dat is eigenlijk het best te vergelijken met een persoonlijke nieuwssite. Het is zijn doel om de algoritmes zó eng goed te calculeren, dat ze voor jou selecteren wat je zelf geselecteerd had uit álle opties.
Meer data voor Facebook
De nieuwe Reactions gaan daarbij nog beter helpen. Want straks kan Chris Cox bekijken hoe de wereldbevolking reageert op nieuws. Wie is er boos? Wie is er verdrietig? Of zitten er ook lachebekken tussen. Het zal de databerg en daarmee de potentie voor advertenties alleen maar groter maken.
Wanneer de Reactions in Nederland beschikbaar zullen zijn, is nog niet helder. Facebook spreekt over 'de komende weken'. In een aantal landen zijn de emoji's, die uitklappen als je de like-butten langer vasthoudt, al getest. Op de dag van de terroristische aanslagen in Parijs konden gebruikers in die landen al angry of sad zijn. Cox tegen Bloomberg: "Die dag voelde het gewoon anders om Facebook te gebruiken."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl